måndag 30 mars 2009

SM 2009

Ja, det är ju inte långt kvar till första start på Svenska Mästerskapen 2009. 74 dagar om man ska vara exakt.
Så vilken eller vilka hästar ska jag starta i år? Det är en ganska stor, betydelsefull fråga faktiskt - for me at least.

Kessys Dearno, den lilla fux hingsten som jag startat 2 år med har tyvärr varit sjuk i några månader (han är troligtvis frisk nu vad det verkar) men han är inte så vältränad. Så tror inte vi ska starta i år, trots att vi har kvalen klara, vill inte få ett sämre resultat än förra året och det känns verkligen inte som vi har de bästa förutsättningarna för ett lyckat mästerskap.

Mistral då, det stora, sprattlande, halvt galna monstret (med höga vita perfekta strumpor runt alla 4 ben och en piaff och passage att dö för). Ja, jag tror att han och jag deltar i år. Vi kan ju inte lova nåt bra resultat, men vi har kvalen klara och med lite tur kan det ju gå riktigt bra! Tänka positivt ska man göra.

Sen har jag ju en ny liten stjärna, eller en ganska stor, biffig och brun om man ska vara ärlig, i stallet. Eller egentligen är han inte min än, så jag ska väl inte "ropa hej" innan allt är klart med betalningar och kontrakt. Men iaf, pållen som jag pratar om är en hingst som heter Melvin C han är en super trevlig individ och träningen går jätte bra. Det finns bara en sak som kan förhindra en lovande tävling sessång, han har problem med en hov (vilket kommer från att en okunnig hovslagare skott honom). Detta gjorde att man behövde skära bort delar av hoven då dessa börjat ruttna, men det är nästan en vecka sen dessa delar avlägsnades och han har inte blivit halt än iaf (vilket är en stor risk när man tar bort så stora delar av hovväggen). Detta bådar ju gott och jag håller tummarna 24/7. Om allt detta går som det ska, så måste Melvin och jag även se till att fixa kval till SMet och som sagt det är ju inte så långt kvar, men det borde gå - bara han håller sig hel. SM kvalen för juniorer är 2 stycken ritter på över 64 % i lägst Msv. B3.

Det skulle vara extra kul att få lyckas i år, på hemmaplan och allt. Plus att det känns som om att jag är redo för att lyckas i år, nu har jag genomfört SM i 4 år så det känns inte lika nervöst längre - mer laddat. DET ÄR MIN TUR NU! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar