fredag 30 oktober 2009

Träningslägret på väg mot sitt slut.

Är kvar nere i Lund men nu är det snart slut på träningsveckan, speciellt då Mattias tävlar från fredag till söndag.

Igår, torsdag, var vi runt och fixad lite hästrelaterade saker på förmiddagen, bla var vi till ASVHs kontor i Flyinge och lämna in ett häst ägarbevis för vårt lilla sto. På eftermiddagen red jag 4 av mina pållar och tittade på Mattias när han red Dutch med fler.
Började med att rida Perazzi, han gick riktigt bra - känns som om vi är inne i en bra tränings period nu.. Till och med det svåra känns ganska enkelt. Träna de iaf på kvartspiruetter i galopp, tempoväxlingar mellan samlad trav och ökad trav och skritt piruetter.
Red sedan lilla Danny, han gick också bra, men tog det ganska lugnt - vill inte att han ska tycka att det är för jobbigt/tråkigt och han har nog gått mycket mer än vad han är van vid de senaste dagarna.. Han är ju bra 3 år.
Melvin var nästa och tredje häst för mig för dagen, red en "riktig" lektion för Mattias, där han lyckades avvara en hel timme bara för att stå och instruera mig, jo man tackar. Det gick ganska bra, eller när det går bra går det super bra men sen är det små katastrofala ögonblick där emellan. Melvin kan ju göra alla St George saker, men om jag vill att han ska göra det riktigt bra så blir han lite sur.. Han vill helst göra det på sitt sätt, vilket betyder det enklare/slarvigare sättet. Men fick till några riktigt fina piruetter och bytesserier.
Red även Sibell, vårt lilla 3-åriga sto, hon var lite spänd - men det gick helt okej för att vara första gången jag sitter på henne. Hon är inte heller riden i så många veckor, så det är inte så konstigt att hon är lite spänd. Hon är iaf väldigt fin och storleksmässigt lätthanterlig.

Idag, fredag, har Mattias varit i Hellsingborg och tävlat hela dagen, så varken jag eller han har hunnit rida något här hemma idag - åkte tidigt och kom hem sent.
Han red Go Dutch först, vilket gick bra förutom några missar i galoppen, han fick typ 65,5 % och kom precis utanför placering på det. Fin häst, tror det kommer bli riktigt bra med den!
Sen red han Dorn på eftermiddagen, vilket också gick ganska bra, de hade några missar men många saker som var ovanligt bra också! De fick dryga 63 %. Underbar häst, tycker jag iaf!

Mattias och Don Dorn
Imorgon blir det ridning på förmiddagen här hemma och tävling på eftermiddagen.
Mistral har förresten sätt till att han inte är redo för tävling, har ont överallt av någon anledning.. :S den där hästen, *suck*.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar