lördag 27 juni 2009

Sammanfattning från de första dagarna på NM.

Har tyvärr inte kunnat uppdatera här så mycket som jag hoppats, Internet problem och tidsbrist. Men nu ska jag iaf skriva några rader innan jag åker ut till min Melvin för en ridtur.

Vi åkte som jag skrev i tidigare inlägg ner till Mattias i Lund och sov över där mellan tisdagen och onsdagen - alltid lika kul! Snacka lite med Dorn (drömhästen) och hans son Danny (min 3-åring) som tyvärr hade en liten hovböld för tillfället stackarn..
Redan på onsdag morgon åkte vi vidare till Danmark, efter att jag hade knoppat Melvin. Det gick bra, hingsten är väldigt lätt att resa med och den stora lastbilen skön att resa i.
När vi kom fram till tävlingsplatsen hade alla dressyr-svenskar ett litet möte och efter det var det dax för veterinärbesiktining. Vilket gick bra för Melvin och mig och alla andra svenskar med. Red en sväng på Melvin på eftermiddagen, han var fin, lite trött och stel men fin. På kvällen hade vi ryttare en liten invigning för tävlingen där vi fick god mat och viktigt info.
Men på onsdagen hände något mer; jag fick veta att vi skulle tävla i hatt och frack vilket jag inte hade en aning och och därför självklart inte heller hade detta med mig... Lite panik i några minuter men fick som tur var låna Anders (lagledare för ponnyerna) dotters tävlingsklädsel som av en slump kommit med till tävlingsplatsen. Gjorde att jag kunde pusta ut - hade inte varit så roligt att vara den enda junioren som red i hjälm och kavaj faktiskt..

På torsdagen var det dags för första start på detta meeting, startade först vid 18.44 så var ute och gick med Melvin flera gånger innan på dagen. Det blåste väldigt så Melvin var hur het som helst och fick till väldiga galenskaper precis innan vi skulle in på banan. Men det gick ändå bra, han var lite spänd under nästan hela programmet tycker jag men vi hade inga jätte missar. Vi fick 66,3 % och kom delad (med Elin från Sverige) 5a på det, laget tog NM-silver efter Danmark vilket jag tycker var bra jobbat av oss!

På fredagen var det dags för andra start och den här gången skulle vi rida igenom mästerskaps programmet där de inviduella medaljerna delas ut, precis innan jag skulle in på banan åkte en hopptjej av sin häst på framhoppningsbanan (som ligger ca 20 meter ifrån dressyrbanan) hästen kom förstås i vild galopp precis brevid min hingst.. inte så kul, men det var bara att försöka bita ihop och fortsätta rida in runt banan i väntan på start singnal. Den här ritten är jag också väldigt nöjd med - speciellt med tanke på omständigheterna, men som man kanske kan förstå var Melvin ganska spänd och blev lite okoncentrerad när vi red mot det håll den lösa hopphästen försvunnit åt. Vi fick 67,7 % och placerade oss på en 4:de plats (0,5 % ifrån bronset)., lite trist att vara så nära då 5 domare dömmer, men jag är ändå väldigt nöjd med våra resultat så här långt!

Idag, lördag, har vi juniorer en vilodag så jag ska strax ut och jogga Melvin lite. Imorgon är det dags för kür, vilket ska bli väldigt roligt (- trots att jag rider till toner av Michael Jackson som tyvärr dog i förrgår..)
Håll tummarna för oss!

Ska även innan jag avslutar här passa på att en en gång Tacka Anders dotter Sofie för lånet av fracken och hatten dessa tävlingsdagar!

5 kommentarer:

  1. Såg att du är nere på nm! Vad kul! Rid så det ryker i küren!Visa alla var skåpet ska stå! Kram Mickis

    SvaraRadera
  2. Heja Sanna!Jätteroligt att du får göra detta och dessutom gör du det ju jättebra. Precis utanför placering är ju inte fy skam om än retligt!!! Fantastiskt kul, jag gläds med dig och håller tummarna för fortsättningen! Linda m familj

    SvaraRadera
  3. Mickis; Tack, vi ska göra vårt allra bästa och det ska bli super kul! :)
    Linda med familj; Ja, det är jätte kul, nej det tycker inte jag heller - vi fick ju iaf en fin rosett (även fast brons medaljen sett snyggare ut på resan hem) Tack så mycket!!
    //Sanna

    SvaraRadera
  4. Låter ju som att det går bra där nere! Men trodde inte juniorer fick rida i hatt? Hm, jag gissar på att ni båda var snygga så iallafall! ;)

    SvaraRadera
  5. Jarå,det gick bra! inte jag heller, men tydligen var det andra regler om det internationellt.. Snygga vet jag inte, men avancerat uppklädda ;) /Sanna

    SvaraRadera