lördag 5 december 2009

Besök.

Igår hände något väldigt speciellt i stallet, när jag hade tagit in mina hästar från hagen skulle jag gå ut och mocka ur grushagarna som mina hästar går i. När jag kliver ut genom stalldörren med grep och skottkära i högsta hugg och tittar upp står en älg ca hundra meter bort och stirrar på mig med nyfiken blick. Jag fick en halv chock, hade verkligen inte förväntat mig att se den, älgen däremot frustade välkomnande och fortsatte att äta fallfrukten från äppelträdet han stod vid - helt oberörd av mig. När jag förstått att det "bara" var en ofarlig älg som stod längre bort forsatte jag fram till hagarna och mot älgen, i två av hagarna hade Madde hunnit släppa ut två av sina hästar vilka var smått hysteriska och uppskärrade av älgens närvaro. När jag nu stod ca 50 meter från detta stora djur och mellan två studsande pållar, tittade älgen upp på mig igen och bestämde sig sedan för att jag (istället för läskig som jag trodde att han skulle tycka) var mycket intressant och närmade sig sedan med riktiga älgsteg mig och hästarna. Lite hjälp känsla! Den var sedan "tvungen" att stanna vid hag staketet (hade väl lätt kunnat riva det om den ville) och stod där lutandes över staketet nu ca 10 meter ifrån mig! Ännu mer hjälp känsla - hade nu ansvaret för två fina helt hysteriska hästar utan att veta vad älgens näsa move var.. Jag hade oxå panik nu, så jag ringde Madde; bra Sanna älgen attackerar och du pratar i mobilen med Madde som inte ens var i närheten, men det var iaf det jag gjorde. Älgen stod kvar på samma ställe och lutade sig över det spända staketet och precis innan Madde och Pär kom skyndande vände den och gick tillbaka till äppelträdet, tog en tugga och gick sedan upp i skogen igen. Efter ett tag kom älgen tillbaka, men denna gång med en kompis i följe!! Men nu stannande dessa två vid äppelträden och tittade nyfiken på oss samtidigt som de kalasade på den saftiga fallfrukten. De stod där i flera timmar och brydde sig inte alls om oss människor eller hästarna för den delen - vilka också efter ett litet tag lugnade sig och härmade älgarna i att leta mat på marken.
Detta var en ganska häftig upplevelse i vardagen må jag säga. :)

Har ridit hästarna lugnt igår och idag, Kessy har vilat/promenerat då han vaccinerades i torsdags. Idag hade Kessy dock besök av en snäll tjej som är intresserad av att köpa honom, det funkade bra - de verkade trivas ihop så hon kommer och provrider honom i nästa vecka.. spännande!

Imorgon åker pappa och jag ner till Skåne och byter Perazzi mot Dutch, jobbig bildag.. men det ska bli kul att få hem Holländaren! :)

4 kommentarer:

  1. Ska du inte ha Perazzi kvar? Kram

    SvaraRadera
  2. Läskigt med älgen! Dom kan bli lite väl modiga när dom äter fallfrukt, dom blir lite "fulla" av jästen som bildas i övermogen frukt. Kul att få hem Dutch:)
    / Carina

    SvaraRadera
  3. Anonym; Jorå, han ska vara kvar.. Men han får stå hos Mattias och träna de svåraste sakerna medan jag tar hem och försöker lära känna Dutch :) Kram /Sanna

    SvaraRadera
  4. Carina; Ja, verkligen! Jaså, visste jag inte - kanske tur det hade väl blivit skräckslagen om jag vetat det! :O Ja, det är jätte kul! :) M.V.H /Sanna

    SvaraRadera