onsdag 16 juni 2010

Wednesday.

Idag har liksom igår varit fylld med hästar för min del, tänk vad jag gillar att iaf ha börjat lite smått i det som är resten av mitt liv!

Imorse kom vår kära och duktiga hovslagare ut till Rölagg och skodde mina 4 pojkar, gick överförväntan då han fastställde att Melvins hovar blivit mycket mycket finare! (Helt plötsligt känns alla dessa timmar, ungefär 0,5 timme/dag, som jag lägger ner på att pyssla om min Melvins fötter som ingenting!) Bra att detta fix och trix ger resultat!

Sedan kom Rådberg, vår mycket skickliga veterinär förbi Rölagg, han gjorde en liten hälsokoll på pållarna - speciellt Melvin som snart ska tävlas på dom lite större banorna igen. Melvin verkade i fin form tyckte även Rådberg, trots att han såg lite "hingstigt trött" ut.. (Kooonstigt, såsom han vaktar på sina snygga flickor menar jag!) Vi väntar oxå på svar på ett nytaget blodprov - som förhoppningsvis bara fastställer ännu mer att min hingst är frisk och kry!
Marwin verkade enligt veterinären frisk som en nötkärna - Bra!
Sist men inte minst kom turen till Dutch, efter mycket diskuterande kom vi fram till att han skulle få ta en liten viloperiod för att han ska få läka sin onda rygg. Det är ju faktiskt bättre att han får vila upp sig innan vi börjar träna hårt inför nästa säsong, detta för att inte ryggen ska bli sämre men framförallt för att hästen inte ska behöva ha ett dugg ont! Nu blir det alltså lite mindre hård träning även för mig, tråkigt, men det passar inte helt fel in i tiden då jag kommer ha fullt upp med flytt och Falsterbo ändå de närmaste veckorna. Hoppas och tror att min lilla skrutt blir bättre i ryggen om han får mycket massage och slipper sadeln ett tag!

Dutch och jag i Gnesta.

Efter allt detta skulle jag iaf rida Melvin, gick ner på gräsbanan i solskenet och fick ganska snabbt bekräftat för mig själv varför jag älskar och håller mig till att vara i ridhus med mina knäppgökar.. Min hingst flög runt i nåt evigt bockande, skit kul. Satt ju ganska lät kvar men kunde iaf inte sluta tänka "jag vill inte åka av..inte idag" (som om jag vill åka av någon annan dag liksom, inte så smart tänkt av mig).
Åkte iaf inte av min vilding och jag är väldigt glad för det!

Förövrigt är jag förkyld som jag vet inte vad, men skyller mig själv som var dum nog att bada i typ 15 gradigt vatten natten mellan lördag och söndag..

Nu ska det fokuseras på inredning till Lista!
Tack o hej.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad har du gjort för pyssel med Melvins fötter?
    /Nyfiken :)

    SvaraRadera
  2. Anonym; Hej! Jadu det är lite svårt och förklara såhär i skrift men jag ska iaf försöka :) Varje dag gör jag som sagt rent Melvins hovar på massor med olika sätt.. Drar med gasbinda (som tandtråd) mellan ballarna, smörjer in med hovtjära på samma ställe, skrubbar alla hovarna rena med hovborste och vatten, penslar ibland på hovlack, lägger hovarna i vattenbad/sätter på vattenboots, smörjer in vissa delar av hovarna med en typ av bakteriedödande salva och sist smörjer jag alltid in hovarna med hovolja. :)
    /Sanna Nilsson

    SvaraRadera