måndag 12 juli 2010

Falsterbo Horse Show.

Nu är Falsterbos berömda hästvecka slut för den här gången! Trist som alltid, men ganska skönt också - man är ju inte lite trött efter en så lång och varm hästfest som det varit..

Ska bara uppdatera lite kort från den sista dagen av FHS 2010.

Jag och Melvin startade ju küren i Gina Tricot Future Elite klasserna, det gick sådär. Vi var båda sega i värmen och fick inte till det ens på framridningen - vilket vi alltid annars brukar lyckas med.. tex krånglade vänster bytena av någon anledning´, byten brukar ju vara det vi briljerar med.. menmen, kanske nerver, vem vet. Och väl inne på banan kom jag lite fel i musiken (har ju bara ridit igenom den här nya küren en gång förut, så det är ju iofs förståligt att det blir lite fel) och vi var ju som sagt lite sega båda två. Så ritten var ju inte direkt bra, men inte helt katastrof heller. Musiken var iaf uppskattad av många!
När jag kom ut fick jag resultatet med 57 %, lite skumt - så dåligt kändes det ju inte liksom. Det visade sig att jag fått noller på båda trav slutorna (istället för 6or, vilket på tre domare gör 72 poängs =6 % skillnad) Detta för att den danska domaren påstår att man måste göra trav slutorna på diagonalen och jag gjort dom rakt på kvartslinjen.. Jag hade ingen aning om detta (ingen av dom jag pratat med heller) och i det svenska program uppläget står det bara "slutor i samlad trav" inte hur de ska ridas. Vet fortfarande inte hur det egentligen är - i juniorprogrammet fick man lägga dom rakt och jag som hade så fick mycket positiv respons av domare som tyckte att det var lite unikt. Det blir väl antagligen en liten utredning på det där och då visar det sig om jag får ändra i mitt program eller inte. Det spelar mig faktiskt ingen roll, det är lätt att ändra till diagonala slutor i mitt travprogram! :)
Lite synd bara att jag fick "lära mig den hårda vägen" och få fel på detta på en sån tävling som Falsterbo.. Fick ju först de 6 % minus på det tekniska och säkert 2-3 % på det konstnärliga också - eftersom det finns en bedömning om koreografi där. Hade ju utan denna onödiga miss fått runt 65 % vilket hade känts lite roligare. Menmen, man lär så länge man lever och vi får väl se vad det blir för utgång på det här :)
Jag är iaf extremt glad över att få ha ridit på Falsterbo, helt fantastiskt kul att få rida in på den banan som jag drömt om i så många år!!

Mamma och jag har stannat kvar här nere i Lund över dagen idag, måndag, för att vila lite efter en tuff vecka i denna enorma hetta innan vi åker hem mot Eskilstuna. Skriver lite mer om dagen i nästa inlägg, nu måste jag sova! Imorgon ska det köras hela långa vägen hem till Lista och denna gång med många små stopp.... varför berättar jag i nästa inlägg.
Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Synd med bedömningen! När är nästa tävling?

    SvaraRadera
  2. Anonym; Ja det var lite synd.. Jag vet inte riktigt, men Melvin och jag tar det nog ganska lugnt tävlingsmässigt fram till SM. :)
    /Sanna Nilsson

    SvaraRadera