måndag 19 juli 2010

Sunday.

Finns det nån bättre början på ett inlägg än Hej ? Jag vet inte men i vilket fall som helst så börjar jag just detta inlägg med ett Hej!
..Hej!

Igår var det lördag och jag fick lov att fixa iordning allt med hästarna och Lista innan jag skulle på Kent i Parken Zoo. Det gick bra, men det var stressigt och av någon anledning kändes dagen extremt kort. Kent konsterten var iaf grymt bra som alltid, det ända tråkiga var att det spöregnade typ hela tiden och jag var väldigt blöt när jag skulle ta och cykla hemåt! Men det var helt klart värt det! Hade även väldigt härligt sällskap av några riktigt fina vänner, som jag tackar för en extremt trevlig kväll!

Kent februari 2010.

Idag blev det sent i stallet, höll på och pysslade och grejade och klockan blev mycket innan jag tog bilen hem. Red iaf Melvin lugn dressyr med lösgörande arbete, med mycket skänkelvikningar och galoppfattningar - han var duktig och blev på slutet av passet riktigt avslappnad men kvick i kroppen. Dutch fick bara jobbas i skritt idag, tar det lugnt för att hålla koll på att han inte får ont i ryggen igen. Lilla Marwin fick däremot gå ett ganska tufft dressyrpass, till att börja med var han lite spänd och busig men han blev riktigt fin på slutet - han börjar klara av alla Lätt A grejer riktigt fint nu! Blir faktiskt lite stolt över honom!

Ska väl sova några timmar innan jag ska ta bilen ut till Lista igen, längtar efter att få flytta ut dit så jag slipper allt åkande fram och tillbaka.. Men så länge så ska jag sova gott här, God Natt!

6 kommentarer:

  1. Brukar du rida ut med hästarna?

    SvaraRadera
  2. Anonym; Jag rider inte ut nästan alls med mina tävlingshästar, bara för att de är äldre och aldrig har ridits ut innan jag fick dom - de tycker mest att det är otäckt. Men unghästarna rider jag ut lite med, för att de ska få miljöträning i skog och mark.
    Jag håller mig dock helst på en utebana eller en garanterat slät gräsyta när jag rider utomhus, bara för att minska risken för skador - framförallt med tävlingshästarna.
    /Sanna Nilsson

    SvaraRadera
  3. Får dem gå ute i hage?

    SvaraRadera
  4. Anonym; Japp, alla mina hästar går ute i hage några timmar per dag.
    /Sanna Nilsson

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det är super viktigt att alla hästar i av alla typer och åldrar kommer ut och får ridas ut, göra olika saker för att de ska tycka att det är kul och speciellt när de är lite äldre eftersom att de fortfarande ska tycka att det är kul efter väldigt många år. Jag tycker att man ska rida på väldigt olika underlag för att stärka dem och förebygga skador som att t.ex rida på hårt underlag, mjukt, djupt, en åker och allat möjligt. Man kan lika gärna jobba dom i dressyr på åkern än att sitta på banan för ofta och självklart så måste man ha banans "väggar" ibland med men man kan variera och göra jobbet så mycket roligare för dem varje dag. Ju mera man kommer ut ju mera vänjer dom sig för att läskigt dom kan komma på. Jag brukar tänka att hemma ska man ställa fram och utsätta dom för allt läskigt som bara finns man ska låta bli att plocka bort sådant som är läskigt man ska vara glad att det står där och tacka för den psykiska träning som de får av detta inför framtiden. Jag vet själv att det kan vara att bara hålla i sig när man ska ut med vissa, jag fick en häst för ett tag sen som inte överhuvudtaget värkade ha fått kommit ut i skog och mark, hon var 5 år då. Men då tycker jag att det är viktigt att ge sig ut men då självklart inte utsätta sig för fara man kanske rider innan för att det inte ska vara så laddade och man kan ha någon med sig till häst eller på marken som är med för säkerhets skull och så får dom vänja sig med att ridas ute. Superbra att du ride ut med dina unghästar! Ut med dem så fort de är ridbara. Detta ingenting mot dig på det sättet alla har olika syn på saker, det förstår jag men det är bara en väldigt stark åsikt som jag har. Ha det bra! /DR

    SvaraRadera
  6. JR/DR: Jag håller helt och hållet med dig, jag tycker att man ska rida alla hästar på olika platser och olika underlag - det bästa arbetet sker i en bra klätterbacke enligt mig! :)
    Men jag tycker inte att det är rättvist mot mina tävlingshästar att "begära" av dom att de ska klara av att ridas i skogen tex, eftersom de aldrig varit utanför ett ridhus på deras första typ 10 år som ridhästar. Och anledningen till att jag inte överdrivet försöker lära dom (testar några gånger med varje häst) är för att skaderisken är alldeles för stor.. :/ Jag önskar att det "gick" att rida ut med alla mina hästar och det är därför jag är noga med att miljöträna mina unghästar, för att de inte ska få samma "problem" som mina äldre hästar har.
    Tack, desamma! :)
    /Sanna Nilsson

    SvaraRadera