tisdag 3 augusti 2010

Väderomslag och galen häst.

Väderomslag snackade dom om på radion, jag hoppas att dom har rätt - för det kan ju inte bli värre! Jag hatar regn!

Kanke pga detta väderomslag, annars vet jag faktiskt inte, men i vilket fall så var hästarna knäppa idag - speciellt lilla Marwin som var helt störd! Fattar inte varför men från och med att jag tog ut den "lille" från boxen tills han släpptes in i densamma två och en halvtimme senare var han mer lik en hyperaktiv studdsboll än en häst! Han flög runt och sprattlade likt en tusenfoting med sina meterlånga styltor - ben överallt jag lovar! Bara tur att jag inte blev träffad, det var inte jätte lockande med tanken av att sätta foten i stigbygeln så jag började med att longera monstret.. Smart val! Jag kan säga att jag suttit kvar i sisådär 5 sekunder om jag valt att rida. Idiot hästen flög genom hela ridhuset, inget annat än sanden som yrde genom luften var bevis på att han någonsin nuddade marken!
Efter att han sprungit av sig det värsta sadlade jag för att fortsätta motionera pållen, han var dock fortfarande knäpp vilket gjorde det nästan omöjligt att få på sadeln överhuvudtaget (va jobbigt det är med en 175 häst). När jag väl kom upp var han spänd och stressad och trippade framåt med huvudet i vädret.. Red i drygt en timme tills han äntligen slappnade av! Det droppade svett om oss båda efter det extremt långa passet.. Man Marwin var iaf inte lugn, han var trött, men inte lugn. Han kunde knappt äta när han väl kom in i boxen, han var bara tvungen att kolla ut genom fönstret hela tiden. Fattar inte vad det var med honom idag.. Suck. Hoppas han är normal och snäll som alltid annars imorgon!

Marwin som liten och vild.

Red Melvin och Dutch oxå, de gick bra. Melvin fick gå ett lugnt dressyr pass medans jag satte lite mer tryck i Dutch, vi tränade mycket övergångar mellan galopp och skritt - bra för honom då han måste sätta under sig och jobba och ändå vara lydig och tålmodig.
Perazzi fick vila, han har tappat en sko, igen! Men hovslagern kommer på onsdag och skor alla pållarna som tur är! :)

Nu ska jag sova, imorgon ska jag lära mig att köra traktor....

10 kommentarer:

  1. Ja det är ju såna där hagar hästarna ska ha. Småsmå rasthagar som de knappast kan få leva sitt hästliv i vilket liv är det??

    SvaraRadera
  2. Kan inte du skriva en presentation om dina hästar? Alla du haft osv? Vad dom gjort, vilka som haft dom tidigare/senare och vad som är planen för de nuvarande, och ålder stam osv, vore skoj!

    SvaraRadera
  3. Anonym: Har du råd att släppa hästar värda de pengarna som Sannas hästar är så varsågod och släpp dina hästar. Hästar som dessutom inte är vana vid det och hingstar skadar sig lättare än andra hästar. Jag hatar den där Anonym som spydigt och uppnosigt kommenterar allas bloggar utan att lämna varken mail eller egen bloggadress.
    Helene: Det finns, längre bak i bloggen. Du får la leta ;)
    Sanna: MER FILMER HALLÅ! :D Jag vill ha minst 3 i veckan! Det skulle vara kul att se studsbollar faktiskt, bara du inte trillar av, då vill jag inte se mer!

    SvaraRadera
  4. Sanna jag hoppas du svarar ! jag undrar vart din hund tog vägen, den du hade först, den lilla svarta om ja inte minns fel! har jag missat något? din nya är iaf oxå väldigt söt. skulle bara vilja veta vad som hände ? :)
    ha de så bra i lista! ;D

    SvaraRadera
  5. Tack Sanna för att du alltid tar dig tid med mig. Även fast du har fullt upp med att göra saker i det nya stallet så utstrålar du ett lugn mot både hästar och oss som kommer och hälsar på.
    Tack för att jag fick låna Benjamin för en ridtur.
    Kramar från kusin Cornelia

    SvaraRadera
  6. Anonym nr 1; Ja hagen på bilden ser verkligen jätte fin ut det håller jag med dig om!
    Men liksom Malin sa så kan jag inte låta vissa av mina hästar gå i sådana stora "fria" hagar, det är inte vana vilket gör att skaderisken är för stor. Jag har helt enkelt inte råd att ta den risken.
    Och vad det gäller de hagar mina hästar fått i Lista, jag vet dock inte om det är dom du syftar på när du säger "småsmå rasthagar" men om du gör det så kan jag inte annat än att säga att jag är jätte stolt över just hagarna - alla hästar kommer ha en Egen ca 20*40 m hage. Om man jämför med liknande anläggningar som har liknande hästar så vet jag ingen som har lika bra hagar eller ens låter sina hästar vara ute överhuvudtaget.
    /Sanna Nilsson

    SvaraRadera
  7. Helene; Byter snart över till ny blogg och då kommer det finnas en presentation över alla hästar jag har där :)
    /Sanna Nilsson

    SvaraRadera
  8. Malin; Jag ska verkligen försöka, men det är ont om kameramän tyvärr.. Och om jag ramlar av lovar jag att klippa bort det eller varna för känsliga tittare! ;P
    /Sanna

    SvaraRadera
  9. Anonym nr 2; Jag försöker svara på alla kommentarer jag får. :)
    Lilla Pondus är med och mår bra i Lista! Han och Díva kommer mycket bra överrens och leker hela tiden!
    /Sanna Nilsson

    SvaraRadera
  10. Cornelia; Va bra att jag inte verkar stressad iaf! :) Och Benjamin tackar för motionen! :D
    Kram /Sanna

    SvaraRadera