söndag 28 mars 2010

Födelsedagar.

Hej och hallå.
Har varit riktigt fullt upp de senaste dagarna, skrev ju lite här i bloggen i fredags förmiddags, men efter det har det som sagt varit riktigt fullt upp.. I fredags fyllde min lilla syster år och idag har min mor födelsedag.

I fredags drog jag som sagt ut till stallet ganska tidigt, för att hinna klart med allt innan systern min skulle firas på kvällen. Var ju väldigt peppad att rida dressyr i fredags morse, gick ju inte riktigt som det var tänkt tyvärr.. Men började rida Melvin som gick bra, han var duktig, lite skrikig dock och visade prov på att det börjar bli vår! Men som sagt för det mesta var han fin och trampade glatt på framåt! Skulle sedan fortsätta med att rida älskade Dutch, öppnar boxdörren och vad möts man av ? Kan ni gissa ? Jo - en häst med en stubbe till bakben! Varför!? Varför ska allt krångla och dumma sig hela tiden? Tror att puckot sparkat in i väggen riktigt ordentligt, antagligen inte med flit och troligtvis då han rullat sig eller under någon fodring.. Iaf gick det ju inte att rida på hästkraken och mitt humör svängde snabbt från glad och peppad till arg!!
Ber om ursäkt på förhand för språket och känsliga läsare varnas - läs inte nästa rad..
fanshelvetesjävlacpskitfan..
Ilskan gick dock ganska fort över till ledsamhet och trötthet.. Beklagade mig för min pappa men gick sen vidare med dagens arbetsuppgifter och hoppade upp på Marwin. Denna lilla rackare gick väldigt bra för dagen, tror att han kände att det inte var värt att göra den halv tjuriga ryttaren på sämre humör än hon redan var på.. Så istället trampade han på mycket fint och lyckades till och med förändra mitt humör till det lite bättre igen, när han var så duktig så avslutade jag det hela med att hoppa över ett litet hinder som stod uppställt i ridhuset.. Japp, hör och häpna! Sanna hoppade! eller hoppade och hoppade, hindret var väl bara typ 60-70 cm högt - men ändå! ;) Marwin tyckte iaf att det var roligt och han bytte galopp väldigt snyggt över hindret! Duktig liten häst, som gjorde mig på bättre humör igen och själv så löddrade och droppade han av svett när passet var klart! Som jag sa i fredags morse; en riktig genomkörare! :)

Marwin.

Igår, lördag, så var vi ute i Lísta i massa timmar för att bestämma färger till typ allt som ska målas! Det är väldigt svårt det där med färger.. Men nu känns det verkligen som om vi börjar närma oss slutet på byggandet och allt det roliga (som jag bryr mig om) som färger och inredning börjar nu diskuteras mer på allvar.
Det blir nog fint iaf!

Fortsatte från det ena stallet till det andra (från Lista till Rölagg) och mer eller mindre sprang in till Dutch för att kolla till hans ben.. Svullnaden hade gått ner, men benet är fortfarande gigantiskt.. Hm.. långt ifrån bra! Så gick bara en kort promenad med honom, för att han skulle få andas och sträcka på resten av kroppen lite.
Redan då vi kom in genom stalldörren stog Melvin och typ hoppade/vibrerade i boxen - helt hysteriskt laddad, har ingen aning om varför men han kan ibland vara såhär hingstig och pigg utan anledning.. Tog iaf ut honom för att borsta och sadla och hästen for runt i uppställningsspiltan. Jag lovar att han var överallt mellan golv och tak och så långt kedjorna räckte.. Pappa gav ett idiotiskt utlåtande med ett skratt; "det blir kul att sätta sig upp på den där, haha". Kul att han är rädd om mig och bryr sig om att jag är nära döden varje gånge hästen är såhär cp liksom. Jaja, det var ju bara att sucka tungt, be gud om att man inte gör sig för illa vid en eventuell avramling och bita ihop för att sedan sätta foten i stigbygeln och svinga sig upp. Det första han gjorde var att vråla som ett monster och bocka iväg tre språng.. Jag hann bara tänka; "oh no". Men efter det psykutbrottet stannade han till o efter det var han hur snäll och fin som helst! Lite skumt, men jag skiter i varför han sköte sig och nöjer mig med att vara glad för att han gjorde just det!
Avslutade min stalllördag med att klippa Marwin, igen - då han börjat få ful utväxt rugg-päls. Nu är han iaf fin och len igen!

Idag fyller min mamma år och kvällen har ägnats åt att med hela släkten fira henne, Emma och min morbror som fyller imorgon. Mycket trevligt! Och Grattis igen till alla tre!
Dutchs ben var lite bättre idag men fortfarande extremt svullet :( Promenad för honom som var helt galen och flög runt. Längtar inte till jag ska hoppa upp och rida den nästa gång kan jag ju ärligt erkänna!
Melvin fick också bara gå lugnt, matte var lite stressad och hade ont om tid - plus väldigt ont i ryggen/nacken/huvudet :(
Ett till problem för dagen var att få i Melvin hans butta, nån som har ett förslag på hur man kan lura i en kinkig häst medicin?

Jag och Melvin.

Nu ska jag sova, imorgon är det ju skola igen.. usch och fy. Men det är snart slut som tur är!
Drömmer om studentens lyckliga dar..

4 kommentarer:

  1. Varför får han butta?

    SvaraRadera
  2. Malin; För att han sträckt sig i ena bakbenet, troligtvis då han sprängde staketet och hoppade in till Dutch för några veckor sen.. :/
    /Sanna

    SvaraRadera
  3. Ok, stackarn. Mina hästar äter allt bara man blandar i lite uppblött kli. Kanske värt att prova. :)

    SvaraRadera
  4. Malin; Mm, men lite får han väl skylla sig själv då han ger sig ut på såna "äventyr".. Det skulle nog de flesta av mina hästar med göra, men inte kinkiga Melvin - han äter inte kli överhuvudtaget, han äter typ inget.. inte ens alla sorters äpplen duger år "konungen" :S Men jätte tack för tipset!! :) /Sanna

    SvaraRadera