måndag 22 mars 2010

Tävling, dålig tävling.

Ja, idag var jag och Dutch och tävlande i Uppsala. Det gick verkligen åt helvete (ursäkta språket - men det är sant)! Allt som kan gå fel gick fel, tillsist så kunde varken jag eller pappa sluta flina åt eländet! Hemsk tävlingsdag! Och jag har sagt det förut och jag säger det igen; MAN SKA INTE TÄVLA PÅ VINTERN! Värdelöst med all snö och minusgrader!!

Iaf så ska jag väl sammanfatta dagens skrattretande försök till att få ett nytt kval..
Började med att det var snöstorm på tävlingsplatsen, man såg typ inget - helt vitt överallt.. Dutch gillade det inte, varken snön eller kylan och trampade oroligt runt i lastbilen. Tog iaf ut honom, vilket inte gjorde honom lugnare då det snöade på tvären utanför.. Kom iaf in i framridningsridhuset, efter att blinda ha staplat omkring som Bambi på hal is utanför i flera minuter, det snöade in i hela ridhuset - på tvären attackerade små jävla snöflingor från väggarna. Detta gjorde Dutch till en början skräckslagen! "Vad är det här för skit och vad kommer den ifrån?" När han väl börjat andas igen och jag hade nån typ av kontroll, hör vi världens jäkla vrål utifrån - Dutch blev så rädd att jag trodde han skulle ramla ihop och dö.. Detta extrema oväsen fortsatte upprepade gånger, och det kom från en stor hingst som rörde sig utanför ridhuset - egentligen kan man inte kalla det hingst/häst - mer ett monster. Trodde iaf att hjärtat skulle hoppa ur bröstet på Dutch, han var livrädd stackarn - skakade som ett asplöv! När han hade hämtat sig från den värsta chocken och började röra på sig igen, kastar - och då menar jag kastar - en funktionär ut en hink från framridningsridhuset precis brevid Dutch, hinken studsade och skrämde slag på alla hästar som gick i hagarna utanför.. Och Dutch höll på att avlida igen! När vi strax därefter skulle in på banan var ju hästen som ni förstår spänd som jag vet inte vad, mötte då i dörröppningen monstret till hingst som vrålade så att både jag och Dutch typ fick hörselskador for life.. Iaf väl inne i collecting ring - som var väldigt liten - fortsatte obehagligheterna för min spände snygging, dörrar som smälldes igen, funktionärer i reflex västar, applåder till föregående ryttare (håller med alla om att han borde klara det, men när han redan var genom spänd gjorde det inte saken bättre) hästar som sparkade i väggen precis brevid.. Skulle sedan in på banan på en häst som var så spänd att den knappt kunde gå, då rider jag upp på medellinjen och ser idioti grejen där domarn sitter, där har tävlings arrangören byggt upp nåt typ av podie som är täckt av blåa plast vatten mattor, uppe på dom sitter domaren, kände i samma stund som jag såg dom hur Dutch gjorde detsamma och tänkte "aldrig i livet! Jag går inte dit!" han tvärvände självfallet och sen var cirkusen igång. Varje gång något hände, och tro mig allt som kunde låta, skramla och skrämmas gjorde det, dörrar som slog, prassliga funktionärer som rörde sig, en häst som kom in i collecting ring mitt i mitt program..you name it..allt! så bockade Dutch eller stegrade eller enbart flög hit och dit! Hans ben var bokstavligt talat över hela banan och fladdrade.. Hade tre 2or!! Det är inte ofta man har det! En kommentar från domarn var; "flyger och far". Haha, det jävliga är att det beskriver exakt hela programmet! Tyckte iaf det var en riktigt bra domare, höll hela tiden kommentarerna positiva! Sammanfattningen var något i stil med; "Väldigt trevlig och vacker häst som för dagen är lite för explosiv och laddad. Bra ridet. Lycka till!" Vi fick iaf 54.7 % med vår katastrofritt.. Det enda som är skönt att veta är att det iaf inte kan gå sämre - vi är på den lägsta av alla bottnar efter det här tävlingen. Skrattretande! Är faktiskt inte ens besviken (förutom för att vi inte fixade kvalet) allt gick så så dåligt och vi hade sån extrem otur att det fanns liksom inget att göra.. Hoppas dock att pappa har rätt i att; "det där måste vara all otur för det närmaste året"! Borde vara så tycker jag! :) Småflinar fortfarande åt förödelsen och över att inlägget blev det längsta ever - men var så sjuk dag att den bara måste beskrivas..

Dutch må vara svår och spänd men det är världsklass i hur snygg han är! Älskar hästen!


Nu skrattar vi, glömmer det och går vidare!
Nån som har förslag på nån Msv B:4 elle B:5 i "närheten" av E-tuna snarast, vi måste kvala! Ska leta tävlingar som en galning imorgon!
Men nu ska jag sova lite, GOD NATT!

5 kommentarer:

  1. Ha ha, ja du man kan bara skratta åt det!
    Stora Ekeby har 11/4 Msvb:4

    SvaraRadera
  2. Enskede har i påskhelgen!

    SvaraRadera
  3. Lurbo (uppsala) har MSVB:4 5/4

    SvaraRadera
  4. Som du skrev det kan ju bara gå bättre nu! Lycka till med kval och allt och nyp Dutch i örat och hälsa från mig att om man är så fin är man dömd till att sköta sig;) Kramar Mickis

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen och Mickis; ska hälsa honom det ;) Kram /Sanna

    SvaraRadera