måndag 5 april 2010

Låg, lägre, rund.. och lugn.

Idag har jag varit på hundkurs med min lilla älskade hund, Pondus. Det gick mycket bra, men det var väldigt kallt ute idag - så surt med dagens väder när man ska stå ute i flera timmar om man jämför med de senaste dagarnas väder.. Men det gick som sagt bra och Pondus skötte sig duktigt. Nu är han helt slut stackarn, mycket intryck för honom.

En mycket trött liten Pondus.

Efter hundkursen styrde jag kosan ut mot stallet och mina andra grabbar, red Melvin och Dutch idag. Bara husmorgymnastik - lugna pass med mycket stretchande. Målet för dagen var låg, lägre, rund och för Dutch även lugn! Rider oftast mina pållar i en mycket låg form, vilket är ett het diskuterat ämne inom ridsporten - rätt eller fel? - jag kan inte svara på detta, men jag kan säga att mina hästar oftast är mycket fina och mjuka i alla muskler. Idag var iaf en sån dag där jag strävade efter en lite extra låg och rund form, vilket efter en stunds stretchande gick riktigt bra på båda! På Dutch fick jag även koncentrera mig extremt på att han skulle vara lugn, han är lite halv hysterisk fortfarande och exploderar som tidigare dagar en hel del. Detta blir dock bättre och bättre för varje dag, idag exploderade hästen bara typ ett 10tal gånger jämfört med tidigare dagars typ en gång i minuten!

Dutch var på tjur humör idag, skumt. Funderar på om han gjort sig illa på nåt sätt igen eller om han bara var sur av nån annan anledning.. Hittade inget som tydde på att han hade ont, så antar att inte han heller var så förtjust i dagens väder och att det är därför han stod med bakåt strukna öron och tjurade i boxen. Även fast han gick ganska bra inne i ridhuset så kände jag verkligen av att han inte var på topp. Strange. Menmen, även pållarna måste väl få ha sina tråkdagar.. Hoppas att han är som vanligt imorgon igen. Men om han tänker fortsätta tjura fram tills på torsdag så är det Mattias som får sitta upp och rida till han lite! Ha Ha, in your face Dutch!

Imorgon tar jag och syrran och åker till Stockholmia - en present från mig till henne på födelsedagen var just en hel dags shoppade - låter inte som en stor present men för mig att ta en hel dags ledigt från alla andra måsten är stort. Hon tjatar mycket på att jag ska göra det, men det krävs en massa planering för att få det att funka. Men nu imorgon passar vi på, det är lov och ingen skola som stör, mamma och pappa ska vara hemma och ta hand om hundarna och hästarna är ju halvskadade hela bunten och behöver inte ridas så hårt - de ska även ta det lugnt för att vila upp sig så mycket som möjligt innan Mattias kommer upp och har träningar på torsdag.
Så imorgon blir det en lugn dag för mina hästar, blir väl kvällsjoggande när jag kommer hem imorgon kväll. :)

Idag fick jag veta att Mattias kommer upp redan på onsdag kväll och äter och sover hemma hos oss! Vi ska ju ha träningar här i E-tuna torsdag-fredag och egentligen skulle han komma vid torsdag lunch, men nu kommer han redan onsdag kväll vilket betyder en extra kväll med honom!! Absolutely Fabulous! Gillar nästan snacket, skvallret och hjälpen jag får vid köksbordet lika mycket som själva träningarna!

2 kommentarer:

  1. Hej! Vill bara säga att jag ofta läser din blogg och jag tycker du skriver så fantastiskt trevligt, roligt och med mycket självdistans : ) Lycka till med alla hästarna! Hälsningar från en hästmamma (men även ryttare själv :) )

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Gud va kul, blir så glad över så här snälla kommentarer!! Tack så mycket! :) M.V.H. /Sanna

    SvaraRadera