fredag 2 april 2010

Långfredag, Jesus dog men Sanna lever.

Jag lever! Detta kan tyckas vara ett konstigt sätt att börja ett inlägg, men ni som läste det senaste inlägget förstår nog precis vad jag menar.. jag lever som sagt och har inte ens behövt besöka akuten efter att ha hoppat upp på Dutch igen (min fina häst har ju haft boxvila i drygt en vecka och var de sista dagarna helt jävla crazy).
Red honom för första gången igår igen och det gick ju bra (relativt bra iaf - som sagt jag lever och han lever) jag var dock påväg att flyga av flertalet gånger då hästen exploderade i vårt lilla ridhus.. MEN jag lyckades med någon typ av änglavakt kramla mig fast i sadeln och inte heller göra mig ett dugg illa! Grattis till mig!

Igår gick inte stallet så bra, dagens höjdpunkt var att inte åka av Dutch! Men annars gick det väl som tidigare nämt inte så lysande, Melvin var mycket hingstig dvs mycket jobbig och besvärlig.. Marwin var väldigt orolig när jag red honom eftersom det på vägen precis utanför ridhuset reds, kördes, gicks och cyklades - han tyckte att det var läskigt att höra allt detta då han inte såg en skymt av någon!

Idag har det ridits tre pållar för min del, det gick bättre idag.. Melvin var fortfarande mycket hingstig och visar upp för hela världen att det är vår i Eskilstuna! Vilken stark drift de har, han skiter fullständigt i mig när han blir såhär hingstig på våren.. Hm.. Hingstkräk.
Marwin gick riktigt fint idag. Inte mycket att säga, tränade mest start och stopp plus mycket galopp.
Dutch exploderade gång på gång i ridhuset, men jag satt som tur är kvar och han gjorde nog inte mer illa sig - vilket är det viktigaste!! Hästen har haft huva på sig och öron fulla med bommull i både idag och igår och detta lär han få fortsätta ha iaf tills Mattias kommer nästa vecka.. Att han kan vara så explosiv som han är är faktiskt svårt att förstå - det smäller och smattrar som popcorn i en mikro. Han går fint fint fint och sen KABOOM så smäller det och vi är båda påväg mot månen igenom ridhustaket. Sen börjar proceduren om på nytt, han går fint (känner ju självklart att han är mer lik en bomb än en häst, men han går fint framåt) och efter nån minut så smäller det igen. Inte lätt att hålla i sig när det exploderar på det där sättet, finns ingen typ av rytm eller färdriktning.. Mycket bättre när de "bara" bockar, då är man påväg nånstans och kan om de gör flera bocksprång i rad till och med hitta en rytm i bockandet och det blir som en extra gångart typ.. Men Dutch explosioner är värre, man vet inte innan vad som komma skall och man vet inte efter precis vad som hände. Helt plötsligt från ingen stans, som stormen från de lugnaste av vatten, exploderar han och är på en tiondels sekund överallt och ingenstans.. Hjärtat i halsgropen varje gång, föredrar faktiskt om han kunde bocka lite normalt istället.. Menmen, vad kan man göra mer än att önska sig fortsatt änglavakt livet ut!?!

Nu ska jag student pyssla lite, ha're bra!

Dagens citat:
"I've got a guardian angel on my shoulder. She's been watching over me."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar